Wyliczanka talentów

wyliczanka talentówźródło zdjęcia

Kolejne ćwiczenie, które proponuję Ci w ramach wyzwania MAMO, ODKRYJ SWOJE MOCNE STRONY, będzie wymagało od Ciebie skrupulatności i drobiazgowości.

W artykule wprowadzającym do tematu Twoich kompetencji pisałam o TALENTACH odwołując się do przypowieści biblijnej, w której talent był jednostką monetarną. Pozostań z tym obrazem na dłużej, aby mieć świadomość, że nawet drobne Twoje umiejętności są w cenie i po prostu liczą się.

Wylicz swoje umiejętności

Dzisiaj właśnie zachęcam Cię, aby je DOKŁADNIE WYLICZYĆ. Pamiętaj o tym, co pisałam wczoraj – talent to niekoniecznie musi być coś nadzwyczajnego, to mogą być zwykłe czynności takie, jak gotowanie czy uważne słuchanie.

WYDRUKUJ PLANSZĘ, KTÓRA ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ.

Ewentualnie możesz narysować taką samodzielnie na kartce, bo choć nie jest skomplikowana, już sam kształt rubryczek, które przypominają prostokątny format banknotów, pomoże Ci uświadomić sobie, jak wartościowe jest to, co potrafisz robić.

W każdej rubryczce wpisz jedną czynność, którą umiesz robić. Nie ograniczaj się tylko do czynności domowych, które wykonujesz na co dzień. Przypomnij sobie, co potrafiłaś robić w szkole albo na studiach oraz czym interesowałaś się, zanim jeszcze zaangażowałaś się w wychowanie dzieci. Pamiętaj oczywiście o różnych swoich kompetencjach związanych z pracą zawodową.

Bądź rozrzutna! Nie żałuj tuszu w długopisie albo rysika w ołówku. Pisz wszystko, co Ci przyjdzie do głowy. Jak będzie trzeba, to dodrukuj sobie drugi i trzeci egzemplarz planszy!

Pogrupuj swoje kompetencje

Kiedy już uznasz, że nie masz więcej pomysłów, połącz swoje umiejętności w grupy, które coś łączy. Zachęcam Cię, byś sięgnęła po kredki i pomalowała tym samym kolorem prostokąciki z nazwami Twoich zdolności, które przynależą do tej samej grupy.

Na przykład na zielono oznacz umiejętności związane z domem (typu pranie, sprzątnie, gotowanie itd.), a na czerwono te związane z Twoją pracą (przykładowo, jeśli jesteś nauczycielem, to może to być: pisanie konspektu lekcji, organizowanie czasu zajęć, prowadzenie lekcji, utrzymywanie dyscypliny itd.)

W grupowaniu mogą pomóc Ci jeszcze takie pytania:

  • Które z wypisanych czynności mają charakter fizyczny, intelektualny, społeczny?
  • Które związane są z byciem wśród ludzi, a które z samotnością?
  • Które dotyczą ludzi, a które rzeczy?
  • Co jeszcze łączy niektóre z nich?

Nie bój się wymyślać swoich własnych kryteriów grupowania. Nie martw się też, jeśli pewne czynności będą przynależeć do kilku grup jednocześnie. Nie chodzi o ścisłe przyporządkowanie. Celem tej zabawy jest przyglądanie się swoim umiejętnością z bliska – tak jakbyś na banknotach szukała znaków wodnych i cieszyła się, że je posiadasz.

Przestrzegam Cię przy tym przed zbytnią ostrożnością. Niech Ci się nie wydaje, że niektóre z tych banknotów-Twoich-umiejętności są fałszywe. Nie pytam Cię na razie o to, jak dobrze potrafisz wykonywać daną czynność, tylko o to, czy ją w ogóle w jakimś stopniu potrafisz wykonywać.

Celebruj radość z posiadanych zdolności

W kolejnym etapie włącz do zabawy nożyczki i powycinaj każdy z kolorowych prostokącików. Mam nadzieję, że będziesz ich mieć na tyle dużo, żeby móc w wolnej chwili siąść na środku dywanu, podrzucić wszystkie karteczki do góry i poczuć, jak opływasz w dostatek – dostatek Twoich zdolności. Uciesz się sobą i tym, jak wiele potrafisz.

Co jeszcze możesz zrobić z tymi karteczkami? Możesz poukładać je na osobne stosiki. To jest moment, żeby sprawdzić, w których zdolnościach jesteś szczególnie biegła, a w których mniej.

  • Które umiejętności wykonujesz szczególnie dobrze?
  • Które czynności robisz w miarę dobrze?
  • A które od biedy?

To szczególnie ważne pytania dla perfekcjonistek. Naprawdę zbawienne potrafi być odkrycie, że nie wszystko musimy robić idealnie.

Ustal też swoje preferencje. Zrób kolejne dwa stosiki według pytań

  • Które spośród swoich umiejętności lubisz najbardziej?
  • Które chcesz ciągle rozwijać?

Kiedy nasycisz się już tą rozwojową zabawą, możesz spisać swoje wnioski na osobnej kartce, a prostokąciki z nazwami Twoich umiejętności schować do jakiegoś pudełka ze swoimi skarbami. Możesz do niego zawsze dołożyć nowe karteczki, jeśli jakaś nowa nazwa Twojej zdolności przyjdzie Ci jeszcze do głowy.

Zacznij już teraz

Mam nadzieję ze te pomysły na wyliczanie i grupowanie swoich umiejętności według różnych kryteriów zapewnią Ci wiele radości w najbliższy weekend i sprawi, że poczujesz się podbudowana i umocniona.

Zachęcam Cię, byś już teraz na wstępie, zanim jeszcze zabierzesz się za ćwiczenie, wpisała w komentarzu kilka swoich zdolności. Pamiętaj, że rozwijać talenty można tylko, pokazując je reszcie świata. Zatem do dzieła.

Zapraszam Cię też do naszej GRUPY NA FACEBOOKU, gdzie będzie dodatkowa okazja pokazania się innym od najlepszej strony.